Jachtwerf Pampus

FAQ

Algemene Voorwaarden

Algemeen

Dat is alleen mogelijk al u gaat laden en lossen of u komt voor de watersport winkel.

Let wel op er spelen kinderen op het terrein en onze hond Bob.

Huishoudelijk

Als u gaat klussen moet u ten allertijden een zeil onder uw boot plaatsen voor het opvangen van alle (vloei)-stoffen, deze kunnen daarna opgeveegt worden en in onze speciale milleucontainer gegooid worden.

 

Er zal streng worden toegezien of u hieraan houdt. naast dat het voor het milleu slecht is controleerd de gemeente Amsterdam. hier kunnen dan fikse boetes voor worden opgelegd die zowel u dan krijgt en ons bedrijf.

Stalling

Bij Jachtwerf Pampus kan dat altijd, wij stapelen namelijk niet.

Mijn boot heeft osmose, wat kan ik nu doen?

 

Wat is osmose?

Osmose is een degeneratieproces in het glasvezellaminaat en wordt veroorzaakt door een chemische reactie tussen water en de reststoffen in de scheepsromp. Het water dringt door de gelcoat heen het laminaat in en reageert met de daar aanwezige chemische stoffen tot zuren. Deze zuurhoudende stoffen bouwen op hun beurt druk op achter de gelcoat, waardoor blazen en uiteindelijk ook barsten kunnen ontstaan. Wanneer de gelcoat op deze manier beschadigd wordt, zuigt het onderliggende laminaat water op als een spons.


Osmose wordt niet alleen veroorzaakt door water buiten de romp, maar ook het bilgewater kan dit probleem veroorzaken. Het is daarom zinvol te proberen de bilges droog te houden.

Wanneer treedt osmose op?

Iedere onbeschermde romp kan tekenen van osmose gaan vertonen zoals een auto kan gaan roesten.


Hoe lang het duurt voordat osmose optreedt, hangt af van vele factoren; bijvoorbeeld het soort water waarin het schip ligt afgemeerd en de temperatuur van het water. De meest belangrijkste factor is de kwaliteit van de constructie.


In enkele gevallen kan osmose al zeer vroeg ontstaan, zelfs als de boot nog niet zo oud is. Dit wordt dan veroorzaakt door onzuiverheden in de gelcoat en het laminaat. Dit is een constructieprobleem waarmee u zeker terug moet gaan naar de fabrikant. Hoe dan ook, zelfs goedgebouwde polyester rompen lopen kans op osmose. Dit is waarom wij het aanbrengen van een epoxy bescherming aanraden, zelfs op een nieuwe boot.


Hoe kunt u uw boot beschermen tegen osmose

Voorkomen is altijd beter dan genezen en het is dan ook verstandig om zowel nieuwe als oudere boten goed te beschermen. Hiervoor moet u de romp een ondoordringbare laag geven en het oppervlak afsluiten. Dit wordt gedaan over de bestaande gelcoat heen. Het beste moment om aan antiosmose te doen is voordat de boot te water gelaten wordt. Op veel werven wordt nu de Gelshield® behandeling van Internatonal aangeboden als onderdeel van de bouw. Het is dus de moeite waard om te controleren of dat zo is. Wij willen er echter op wijzen dat een beschermingsbehandeling niet kan voorkomen dat eenmaal begonnen osmose zich verder voortzet. Tevens zal behandeling van een slecht gebouwde romp niet kunnen voorkomen dat osmose zal plaatsvinden. Het is dus belangrijk dit te controleren voordat wordt begonnen.


Hoe herkent u osmose

Het meest voorkomende symptoon – blazen

Als er blazen op de romp zitten duidt dit meestal op osmose en dient u uw boot onmiddellijk te laten onderzoeken door een expert. Een blaas kan in grootte variëren van een speldenknop tot de afmeting van een hand. Wanneer er vocht achter de blaas zit kan dat op een probleem duiden. Als het vocht een doordringende, azijnachtige geur heeft óf tussen duim en wijsvinger vettig of plakkerig aanvoelt dan ligt de conclusie voor de hand; osmose. Voordat er iets aan gedaan kan worden moet u eerst weten wat de oorzaak van het probleem is. Daarom is het belangrijk om professioneel advies in te winnen.


Soms is een blaas niet het gevolg van osmose. U ziet dan plaatselijk, vaak bij de waterlijn of overal onder de waterlijn, een groot aantal kleine blaasjes of zwellingen ter grootte van een speldenknop. Deze blaasjes zijn vaak hard en daardoor moeilijk open te breken. Wanneer u de blaasjes kapot maakt en er zit geen vocht in en er is ook geen specifieke geur waar te nemen dan zijn de blaasjes gewoon luchtbelletjes. Dit is op zich geen ernstig probleem, maar u moet wel de vochtigheidsgraad van de romp nakijken voordat u er iets aan gaat doen.


Andere signalen waar u op moet letten

Vezels

Deze kunt u soms onder/door de gelcoat zien uitsteken. Een dergelijke vezel werkt als een draad die door capillaire werking water in de romp trekt.


Haarscheurtjes

Dit treedt op wanneer de gelcoat broos is. Door kleine scheurtjes, vaak ontstaan door buigen of botsen, kan er water in het laminaat sijpelen.


Speldenknoppen

Kleine bobbeltjes in de gelcoat verminderen de werking ervan en zorgen zo voor snelle waterabsorptie.


Slechte harding van de gelcoat

De gelcoat is niet goed gemengd of onder slechte omstandigheden aangebracht waardoor hij niet goed uitgehard is. Hierdoor is hij poreus en kan er water doorkomen.

Reparaties

Grofweg zijn er 3 types antifouling, hieronder de omschrijvingen:

  1. zelfslijpende antifouling
    Deze soort, ook wel selfpolishing genoemd, schuurt zichzelf door middel van de wrijving van het water, tijdens het varen. Het voordeel hiervan is, dat er gedurende de jaren ook geen dikke koek op de romp komt van steeds nieuwe lagen. Nadeel is dat deze soort afgeeft, dus als de waterlijn gedurende het vaarseizoen wordt schoongeboend, zal dit ook leiden tot extra afgifte van antifouling. Hierdoor adviseren wij om de eerste 30 centimeter vanaf de waterlijn altijd een extra laag aan te brengen. Nadeel van deze soort antifouling kan zijn, dat mocht er te weinig laagdikte aangebracht is, er halverwege het vaarseizoen de ondergrond te zien kan zijn. Een zelfslijpende antifouling kan zowel over zelfslijpende, als harde antifouling aangebracht worden.
  2. harde antifouling
    Bij een harde antifouling blijft de laagdikte intact, slechts de werkzame stoffen (bijvoorbeeld koper, of biociden) logen gedurende het vaarseizoen uit de laag. Dit uit zich echter niet in minder laagdikte na een jaar, dus om de bovengenoemde dikke koek na een aantal jaren (en dus lagen) te vermijden, is het wel noodzakelijk om te schuren, voordat u een nieuwe laag aanbrengt. Voordeel van deze soort is dat het uitermate geschikt is voor boten die geregeld getrailerd worden. Een harde antifouling kan slechts over een (andere) harde antifouling aangebracht worden.
  3. antifouling op teflonbasis
    Niet veel gebruikt, maar moet toch genoemd worden, antifouling op teflon-basis. Dit is een dunne, harde antifouling, die alleen met zichzelf kan worden overgeschilderd..

U kunt bij ons altijd terecht voor motor vragen, heeft u problemen met de motor dan zoeken we naar een oplossing.

Voor velen een jaarlijks terugkerend ritueel; het aanbrengen van een nieuwe laag antifouling.Waarom antifouling op de boot aanbrengen? Immers, het is duur, vaak toch enigszins giftig, en u heeft toch ook wel wat beters te doen! De vertaling van antifouling in het Nederlands is anti-aangroei, het gaat dus aangroei op het onderwaterschip tegen. Deze aangroei kan vervelende gevolgen hebben voor de vaareigenschappen van de boot, zoals verlies van snelheid, en mindere bestuurbaarheid (het schip reageert minder direct). Tevens kan het brandstofverbruik een stuk hoger komen te liggen, al naar gelang er meer aangroei onder uw boot is. En vergeleken met het aanbrengen van een (nieuwe) laag antifouling is het schoonmaken van een boot met redelijke aangroei een fluitje van een cent.

De mate van aangroei kan per ligplaats verschillen. Dit heeft onder andere te maken met de watersoort (in zout water is doorgaans meer aangroei dan zoet), hoeveel stroming er is, hoe diep het water, etc. Het is dan ook niet sowieso altijd noodzakelijk antifouling aan te brengen, maar de praktijk wijst uit dat het, over het algemeen, wel wenselijk is. 

Webshop

Bent u niet tevreden over een artikel wat u bij ons heeft gekocht? Breng of stuur het binnen 30 dagen terug in de originele verpakking met kassabon en u krijgt uw geld terug. Boeken, kaarten, aanbiedingen uit de op=op actie en CD-roms uitgesloten.

Nederland <10kg <20kg <30kg
iDEAL €   6,50** €   8,50 € 12,00








 

 ** GRATIS verzending bij besteding vanaf € 250,-

 

Levering geschiedt uitsluitend nadat wij het totale bedrag, inclusief de verzendkosten hebben ontvangen. U kunt kiezen voor Vooruit betalen op rekeningnummer NL96INGB0004335065 of door middel van een IDeal betaling.

  • Artikelen zwaarder dan 31,5 kg of langer dan 175 cm: op aanvraag.
  • Gevaarlijke stoffen als verf, noodsignalen en accu's kunt u alleen in de winkel ophalen omdat wij deze artikelen niet mogen verzenden.

  • Toiletten en koelkasten kunt u alleen in de winkel ophalen.

Voor pakketten naar het buitenland gelden natuurlijk andere tarieven

IDEAL


Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk uw online aankopen afrekenen. U rekent af in uw vertrouwde internet betaalomgeving, op basis van specifieke beveiligingsmethodes van uw eigen bank. Als internetbankierder kunt u direct gebruik maken van Ideal, zonder dat u zich daarvoor hoeft aan te melden. www.ideal.nl

 

Overschrijven.

In onze webshop kunt u een heel groot gedeelte van ons assortiment online bestellen!

De werkwijze is zeer eenvoudig, u maakt uw keuze, uw keuze wordt opgeslagen en als u uw bestelling wilt plaatsen vult u de gewenste gegevens in.

U kunt binnenkort direct via IDeal betalen, tot die tijd kunt u het bedrag gewoon zelf overmaken op

rekeningnummer NL96INGB0004335065 ten name van Jachtwerf Pampus.

Gelieve ook het factuurnummer erbij te vermelden.

 

Wanneer wij het bedrag en de evt. verzendkosten hebben ontvangen, gaan we aan de slag met uw bestelling en laten wij u weten wanneer u uw bestelling kunt verwachten.

Ons motto is, als uw bestelling en betaling binnen is voor 15:00, dan dragen wij er zorg voor dat, uiterlijk 2 dagen na bestelling, de bestelling wordt afgeleverd.

Dit geldt niet voor zondagen.

 

Vanzelfsprekend bent u natuurlijk ook van harte welkom in onze winkel, zodat u direct kunt shoppen :-)

Ruilen/retourneren

Na ontvangst van een bestelling heeft u 14 dagen om aan te geven dat u van de koop afziet. Na deze melding heeft u vervolgens 14 dagen om het product terug te sturen. De kosten voor de retourzending is voor de klant zelf.

Wij zullen zorg dragen voor een snelle creditering. U krijgt het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele (standaard) verzendkosten voor de heenzending zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen nadat u de aankoop ontbindt, van ons terug.

U als consument mag het product beoordelen alvorens het terug te sturen. Daarbij mag u de verpakking netjes openen.

Als Jachtwerf Pampus een retourzending ontvangt en er is meer nodig dan normaal om het artikel te kunnen beoordelen als het artikel bijvoorbeeld beschadigd is kunnen er kosten worden doorberekend aan de klant.

Via deze link komt u terecht bij het retourformulier.

Garantie

Op al onze producten is de wettelijke garantie van toepassing. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.

Indien na levering blijkt dat een artikel is beschadigd, verzoeken wij u dit direct te melden via het Retour formulier

Bestelt u op werkdagen voor 12.00 uur met iDEAL, dan heeft u uw bestelling vrijwel altijd de volgende werkdag in huis. De levertijd bedraagt 1 tot 2 werkdagen. Wij houden u op de hoogte via een email met een track & trace code. Ook ontvangt u van post.nl een email met tijdvak van bezorging.

Powered by: WebBuro WebBuro